Politikker

Aflevering/afhentning

Hvis I ikke selv afleverer/afhenter jeres barn, skal I give personalet besked.
Vi forventer, at det er voksne, der henter og bringer barnet. Det er en del af den daglige kontakt, som mindre søskende ikke kan tage ansvaret for. Da juristerne i Sønderborg kommune har oplyst os om, at vi som personale har et medansvar, når vi udleverer børn til børn, har vi udfærdiget en seddel, som kan hentes på kontoret, hvor I som forældre tager det fulde ansvar for, at jeres børn bliver hentet af et barn under 15 år. Vi forventer, at I siger goddag og farvel til en voksen.

Fridage

Alle har brug for at afholde fridage ind imellem. Vi forventer at få besked, når jeres barn holder en fridag.

Fødselsdage

Det er ganske særligt at have fødselsdag og dejligt at blive fejret af kammeraterne og de voksne på ens stue. Barnet bestemmer i samarbejde med jer, hvordan dagen skal fejres og evt. uddeling af frugt, boller, kage eller lign på stuen. Aftal venligst med en voksen på stuen. Er hele stuen inviteret hjem til fødselsdag, kommer vi gerne. Vælger I at invitere nogle af børnene hjem til fødselsdag, skal invitationen afleveres privat.

Solcreme

I sommerhalvåret leger børn ude, når vejret er godt. Forældre skal smøre barnet ind i solcreme hjemme fra. Børnehaven har solcreme og vi smører barnet ind efter behov. I skal smøre jeres barn ved en uv indeks over 3.

Syge børn

Syge børn må ikke komme i Børnebyen. Børn betragtes som syge, når de har feber, eller er utilpas på en sådan måde, så de ikke kan deltage i vores daglige rytme. Hvis jeres barn er sygt eller af anden grund ikke kommer i børnehave, bedes I meddele dette. Er der smitsom sygdom i Børnebyen, vil I blive orienteret ved opslag.

Mange institutioner plages af lus, så HUSK at tjekke dit barn for lus mindst en gang om ugen. Institutionen tjekker ikke for lus.

Udmeldelse

Det er Pladsanvisningen, der administrerer optagelse og ventelister. Udmeldelse skal ske til institutionen med 1 måneders varsel til den 1. eller den 15. i måneden.

Vuggestuens søvnpolitik

Ifølge Sundhedsstyrelsen er tilstrækkelig søvn vigtig for barnets udvikling og trivsel. Men også for barnets daglige velvære, humør og sundhed. Manglende søvn kan have negativ indflydelse på barnets vækst, immunforsvar, koncentration og indlæringsevne. Alt efter barnets alder anbefales forskellige sovetider. Men børn er forskellige og har vidt forskellige behov.

Søvnen bruges også til at fordøje dagens mange indtryk, og det kan give forstyrrelser i barnets fordøjelse, hvis man vækker barnet midt i en søvnfase.

Det er vores erfaring (og underbygges endvidere af læge og søvnekspert Vibeke Manniche), at veludhvilede børn får en bedre dag i vuggestuen, barnet har mere overskud og antallet af konflikter mindskes.

I vuggestuen følger vi barnets naturlige søvnrytme uden forstyrrelse. Barnet får dermed den søvn, det har brug for, når det har brug for det.

Vi vækker dermed ikke barnet - slet ikke af den dybe søvn, og alle børn i vuggestuen lægges hen for at hvile/sove middagslur.

Trafik til og fra børnehaven

Der er to steder, der kræver ekstra opmærksomhed. 1. sted er lige ud for Kastanjehusets låge, 2. sted er, hvor stien til Skov huset krydser indkørslen til børnehaven. Vi har en forventning om, at alle kører i gå-tempo, når I skal til og fra Børnebyen.

Lågerne til børnehaven må kun åbnes af voksne. Vi forventer, at du lærer dit barn, at det kun er voksne der må åbne lågen, af hensyn til sikkerheden.

Trafikpolitik for Børnebyen Havnbjerg

Formål: At skabe fælles rammer for trafiksikkerheden, så vi sikrer at alle børn i Børnebyen Havnbjerg får gode forudsætninger for at færdes sikkert i trafikken.

Almen sikkerhed: Inden børn og personale forlader børnehaven, iføres alle børn og voksne orange veste. Derefter tælles børnene og der udføres evt. navneopråb. Børnene informeres om krav og forventninger til turen, og personalet aftaler, hvor de befinder sig i rækken. Undervejs bliver børnene vejledt i korrekt adfærd i trafikken af personalet, som opfører sig som rollemodeller. Børnene tælles med jævne mellemrum, så vi sikrer at alle er med.

Færdsel udenfor børnehaven: Ved færdsel på befærdede veje går børnene to og to og holder i hånd. Al færdsel foregår i gang. Børn og personale skal orientere sig ved vejkryds, fortovskant samt ind- og udkørsler. Her er der altid en personale ved de forreste børn. Ved færdsel på veje, hvor der ikke er fortov, går børnene i en række i venstre side mod trafikken. Personalet går yderst mod kørebanen.

Kørsel i privat bil: Ved ulykkestilfælde kan akut privat kørsel forekomme.

Kørsel med bus: Børnene går ind i bussen sammen med en personale. Ved udstigning går en personale først ud og samler børnene efterhånden, som de kommer ud. Den sidste personale tjekker, at alle er kommet ud, inden bussen kører videre. Børnene skal fastspændes med sele, såfremt denne forefindes i bussen.

Kørsel på cykel: Personale som cykler i arbejdstiden skal bære cykelhjelm.

Aflevering og afhentning af børn: Der er færdselsregler for aflevering og afhentning af børn i Børnebyen Havnbjerg af hensyn til alles sikkerhed. Det er vigtigt at, alle forældre er rollemodeller i forhold til børnenes trafiksikkerhed og derfor overholder alle færdselsregler.

• Kør forsigtigt og vær opmærksom ved ind- og udkørsel, da pladsen er trang.
  • Ingen parkering foran lågen.
  • Bilens motor skal være slukket under parkering.
  • Sikkerhedsseler skal benyttes.

Børnene skal altid følges med afhenteren og må ikke gå ud af lågen alene, når børnehavens område forlades.