Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores profil

Børnebyen Havnbjerg er en kommunal integreret institution normeret til 46 børnehavebørn og 18 vuggestuebørn.

Børnebyen består fysisk af Kernehuset og Skovhuset, som er en hytte, der ligger ude i den lille skov bag Kernehuset. 

Værdigrundlag

I Børnebyen er det vigtigt at alle føler sig velkomne, set og anerkendt - både børn, forældre og personale.

OMSORG, TRIVSEL, NÆRVÆR, TRYGHED er derfor vigtige kerneværdier i vores hus. Kerneværdier, som danner rammen for et godt barndomsliv og et positivt læringsmiljø.

For os er læring en livslang proces, hvor vi i en spændende periode af Jeres barns liv, kan give et fundament til

  • at tro på egen kunnen og muligheder
  • at kunne træffe beslutninger
  • at handle konstruktivt
  • at indgå i fællesskaber på tværs af forskellighed

Derfor lægger vi i vores pædagogiske arbejde og i vores pædagogiske læreplan vægt på at støtte og udfordre børnenes sociale, personlige og almene færdigheder samt fantasi og lyst til at lege.
Vi viser med glæde og stolthed vores hus frem, men ring gerne og lav en aftale.

Vi arbejder ud fra et mål om at gøre børnene til nysgerrige og selvstændige personer med mod på livet. Med udgangspunkt i det enkelte barn arbejder vi på at skabe venskaber samt give barnet respekt for sig selv og andre.

Vi vægter legen højt, idet vi ser den som en læreproces, hvori barnet udvikler sig socialt, styrker fantasien, øger kropsbevidstheden og skærper sanserne. Vi tilbyder planlagte aktiviteter for at sikre barnets alsidige udvikling.

Vi møder barnet, hvor det er og bruger os selv som voksne, der tilbyder tryghed, nærvær og omsorg i samspillet med børnene.

Vi har øje for det enkelte barns udvikling, såvel som hele gruppens.

Sammen med Jer skaber vi en fælles kultur for Børnebyen, hvor følgende spilleregler gør sig gældende for såvel børn som voksne:

  • Vi griner mindst en gang om dagen.
  • Vi skal passe godt på børnehavens ting (indendørs og udendørs), som spil, bøger, møbler, cykler m.v.
  • Vi taler sammen med respekt for hinandens synspunkter.
  • Vi tilstræber at tale ordentligt til hinanden.
  • Vi passer godt på miljø og natur. (Vandforbrug, dyreliv, træer og bevoksning m.m.).
  • Vi tager til kulturelle arrangementer i offentlige rum med generelle normer og grænsesætning. (Lydhørhed og respekt for, hvor vi er og hvad det kræver af os)
  • På ture holder vi i hånd, hvis ikke andet er aftalt blandt personalet.

 
Vi som medarbejdere tilstræber at konflikter blandt børn, børn og voksne, bliver løst på en optimal måde, hvor begge parter føler sig behandlet med personlig respekt og ligeværd.
Vi vil i konflikter være nærværende voksne, som lytter, viser grænser, finder forståelse og forsøger at synliggøre parternes synspunkt.
Vi lægger stor vægt på at øve det verbale sprog i konfliktløsning som positiv model, frem for tilråb, drilleri og indbyrdes slåskampe.
 
Vi ønsker at tilrettelægge hverdagen i vores hus, så den giver tryghed for såvel børn, forældre og medarbejdere.
Samarbejdet medarbejderne imellem, og samarbejdet med forældrerådet og forældre, er grundlaget for en god udvikling i Børnebyen.
Det er vores mål at skabe et læringsmiljø for børn og voksne, hvor motivation og engagement har stor betydning.

Traditioner i Børnebyen Havnbjerg

 

  • Fastelavn
  • Påskesjov
  • Arrangement for de kommende skolebørn
  • Gæste- / Bedsteforældredag
  • Sankt Hans med sang og bål
  • Sommerfest
  • Luciaoptog
  • Julefrokost
  • Julegudstjeneste - risengrød med mandel
  • Juletræsfest 

Vuggestuen

Vi ønsker at bidrage med nogle rammer og en pædagogik, der kan sikre, at børnene får de bedste betingelser for nogle trygge og udviklende år i vuggestuen.

Med omsorg, nærhed og forudsigelighed som fundament oplever børnene en stimulerende og individuelt tilpasset hverdag. En hverdag, hvor vi tager udgangspunkt i det enkelte barns personlighed og behov og skaber et miljø, hvor hver enkelt barn bliver set, hørt, anerkendt og udfordret lige præcis der, hvor det er.

Vuggestuens base er Jordbærstuen, men herudover er Blåbærstuen også en del af vuggestuen. Om formiddagen benyttes Blåbærstuen af en voksen og de 5 ældste børn.

Vi har altid en formiddagssamling, hvor vi blandt andet synger sange, siger remser, fortæller historier. Til sidst spises der frugt og brød.

Løbende er børnene delt op i mindre grupper. Vi gør brug af institutionens mange rum, f.eks. er der mulighed for leg i børnehaven, et besøg på institutionens eget bibliotek, en lille udflugt eller et sansemotorisk tilbud.

Vi har dermed nogle gode fysiske rammer - også i form af vores fantastiske legerum med god plads til bevægelse og motoriske udfordringer. Men også Jordbærhaven, som er vuggestuens egen lille legeplads, hvor børnene kan skærmes og har ro til at fordybe sig. Vi benytter også børnehavens store legeplads og dejlige naturområder. Bare det at løbe op af bakkerne, trille ned igen, kravle under og over grene er fantastisk for vuggestuebørnene.

Vi indbyder Jer til et tæt og tillidsfuldt samarbejde omkring Jeres barns trivsel og udvikling, hvor vi bidrager med hver vores indgangsvinkel. I har de vigtige erfaringer med netop Jeres barns vaner og rutiner, som er vigtige for os. Vi bidrager med en professionel viden og erfaring samt ønsket om at sikre netop dit barns trivsel og udvikling.

Sansemotorik i Børnebyen

I Børnebyen har vi pædagoger, som har fået en motorikvejlederuddannelse ved Vends Motorik – og Naturskole. Dermed er der stor fokus på børns sansemotorik i hele Børnebyen, såvel i vuggestuen som i børnehaven.

Sansemotorikken beskæftiger sig med, hvordan sanser og bevægelser gensidigt påvirker hinanden og stimulerer hjernen. Jo mere vi bruger kroppen og sanserne, jo flere signaler bliver der sendt til hjernen, som den bearbejder og sender tilbage til kroppen. Hvis vi ikke bevæger os og får gang i motorik og sanser, får hjernen ikke noget, den kan bruge til at udvikle sig fra. Bliver kroppen ikke stimuleret, bliver hjerne heller ikke.

Mange børn er understimuleret på deres sanser og har dermed brug for et ekstra kærligt Skub. Sansemotorikken bruges derfor i høj grad som en naturlig integreret del af den pædagogiske hverdag i Børnebyen, men også som ekstra træningsforløb for enkelte børn med sansemotoriske udfordringer.

Mulige tegn på børn med sansemotoriske vanskeligheder:

  • Meget svimle
  • Meget kildne
  • Klodsede
  • Falder ofte
  • Bryder sig ikke om at gynge og svinge
  • Mangel på koncentration / uro i kroppen
  • Sidder uroligt, når det spiser
  • Ringe evne til at lege eller være i andre sociale sammenhænge
  • Voldsom adfærd – slår, bider, sparker
  • Pjevsede og usikre i adfærd
  • Ulyst til at prøve nye ting
  • Forsinkede i udvikling

Skovhuset

Børnebyen har tilknyttet et skovhus, som er en hytte, der ligger ude i den lille skov bag Børnebyen.

Skovhuset bliver brugt af hver stue mindst en gang om ugen. Skovhuset bruges til at gå på opdagelse i naturen, hamre, save osv. Der bliver lavet bål. Det kan være for at lave bål mad eller bare ren hygge.

Skovhuset bruges også til forskellige projekter, det kan være sig indianer-, trolde-, bevægelsestema.

Skovehuset bruges af både vuggestuebørn og børnehave børn.

Skovhuset

Børneyoga

Når vi laver yoga i Børnebyen, så er glæden og legen med bevægelser i forgrunden.

Vi laver yogaskulpturer, som farlige løver, tisser som hunde og flagrer som sommerfugle.

Vi øver os meget på, at være ROLIG GLAD - Det betyder at vi øver, at man sagtens kan lave stille ting, være koncentreret og være stille sammen, og samtidig føle i maven at vi er rigtig glade, og også have det sjovt.

Yoga er med til at skærpe barnets naturlige nysgerrighed, styrket krop, sind og hjerte, for dermed at skabe de bedste rammer for selvværd, vækst og sunde vaner.

I Børnebyen laver vi yoga en gang i ugen. Et hold består af 10 børn, som kommer med i legerummet. Børnene får hver deres måtte, som er deres "yogahus" og her har de base og plads til at fordybe sig i øvelserne og finde ro. Det går ikke op i at gøre øvelserne rigtige eller være dybt seriøse, vi pjatter også med øvelserne, såsom hunden der løfter benet og tisser, eller krigeren som skyder, men alt foregår med stille musik og uden larm og vilde bevægelser. Vi hygger og afprøver vores kroppe. men på en stille og anderledes, men sund måde.

Børnehavebibliotek

I samarbejde med Sønderborg kommunes bibliotek har vi et børnehavebibliotek i Børnebyen.

Børnebibliotekaren sørger for at bøgerne skiftes ud med jævne mellemrum.

Vi har indrettet et mini bibliotek, hvor I har mulighed for at låne bøger med hjem til en hyggestund, hvor I kan læse sammen med jeres børn.

Mange børn elsker at få læst højt. Det giver tid til nærvær og fordybelse.

Formålet med børnehavebiblioteket er at:

- styrke børns sproglige og personlige udvikling

- styrke børns lyst til at få læst højt og til selv at kunne læse

- give børn en fælles fond af fortællinger at trække på

- give børn rige kunstneriske oplevelser

- sætte bøger og læsning i centrum for samvær mellem børn og voksne.

Alle børn har en side i en ”biblioteksbog” I bogen noteres de bøger som familien har lånt. Max 3 bøger pr. gang.

Bibliotek

Udeværksted

Udeværkstedet er indrettet i den ene ende af cykelskuret.

I vores udeværksted har børnene mulighed for at være kreativ både med hammer, sav, skruemaskine, søm, skruer og maling.

Det er kun deres egen fantasi som sætter grænser for deres egen kreativitet.

Værksted

Danfoss Universe

Vi har Danfoss Universe, en naturvidenskabelig oplevelsespark, som ligger i en gåafstand på 1.5 km fra Børnebyen i Havnbjerg.

Dette betyder, at det åbner op for en hel ny verden, hvor vi sammen med børnene kan blive inspireret, samt gøre os klogere på unikke områder, som hidtil har været svære at skabe i institutionen. Vi er overbeviste om, at det vil skabe stor glæde for børnehaven, Universe og området, da børnene i Børnebyen fra en tidlig alder kan eksperimentere og få viden om naturvidenskab, teknologi og iværksætteri.

Som institution udforsker vi på egen hånd parken på udvalgte dage. Udover frit brug af parken, har vi hvert år i april en afsluttende tur for de kommende skolebørn. Universe er den dag vært for et helt unikt forløb for de små gæster ”de smås univers”, hvor Universe gennem fortælling, små illustrative forsøg og dialog, udfordrer børnenes nysgerrighed og interesse for naturvidenskaben. Der fortælles om naturens mægtige kræfter, og der sættes fokus på elementet vand. I parkens store vand område, Water Works, vil der være udfordringer og masser af leg.

Virker lyn egentlig farlige hvis der ikke er lyd på? Er græsset stadigvæk grønt, hvis man ikke kan se det? Kan man gå, selvom man ikke kan se, hvor man går? Det og meget mere, skal de kommende skolebørn opleve denne dag.

IT og digitalisering

Børnene introduceres allerede ved skolestart til digital undervisning, derfor er det vigtigt at vi allerede i børnehaven er, via børnenes naturlige fascination for elektronik, at inspirere til børnenes nysgerrighed for de kreative digitale processer.

Her i Børnebyen har vi Smartboard, Ipads, digitale kameraer og børnecomputer.

Både Ipads, Smartboard og computer er redskaber, der åbner for ny kreativitet, styrker koordinationen og understøtter taktile og visuelle læreprocesser. "Børn har en taktil måde at starte udviklingen på, derfor er en touch skærm helt fantastisk".

Smartboard kan noget af det samme som en computer, bare lidt mere. Som alternativ til at børnene "altid skal sidde stille på deres mås" og lære at skrive deres navn, tegne en mand, spille et spil og mange af de andre stillesiddende aktiviteter, så vi kan lege/lære det på Smartboardet. Her bruger de bare deres krop og kan koncentrere sig om det de laver, i stedet for at skulle koncentrere sig om at sidde stille.

Vi har mulighed for at læse en bog, sammen med børnene uden at vi hele tiden skal vende bogen om, så alle kan se billederne.

Vi har lavet forskellige læringsspil, som børnene kan spille. De ældste børn har også prøvet at lave deres eget spil, sammen med de voksne.

Vi bruger det også til fællesaktiviteter, hvor vi hører musik og danser.

Ipads bruger vi til læringsspil af forskellige slags. Ved Ipad skal børnene bruge deres sanser (hænder) på en mere aktiv måde, end når de sidder med en mus i hånden. En Ipad kan tages med alle steder. Og børns naturlige sted at lege er på gulvet og det giver en Ipad mulighed for.

Hele personalegruppen har været på IT kursus, hvor vi har fået nogle redskaber/materiale til at lave forskellige digitale aktiviteter.